Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП`ятниця, 29.03.2024, 17:28

МСНВК для дітей зі зниженим зором

Меню сайту
Категорії розділу
Порадник "Все в твоїх руках" [24]
Методична скарбниця [40]
Батьківські збори [20]
Наше опитування
Чи вважаєте Ви роботу нашого закладу сучасною?
Всього відповідей: 84
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Інформація

Головна » 2012 » Березень » 31 » Розвиток дотику та дрібної мотрики
19:56
Розвиток дотику та дрібної мотрики


Останнім часом спостерігається стійка тенденція до зростання числа дітей з патологією зору. Саме тому виникає гостра необхідність в коректувальних заняттях різної спрямованості. Одним з таких занять є "Розвиток дотику і дрібної моторики".
Дослідженнями вченими різних країн встановлено, що рівень розумової діяльності, розвиток мови дітей знаходяться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Заняття по розвитку дотику і дрібної моторики допомагають надавати позитивну дію на кору головного мозку і тим самим ослабляти залежність становлення зорових функцій від зорового дефекту.
Для того, щоб робота була ефективною і дала очікувані результати, необхідно ретельно вибирати форми роботи з дітьми, що мають порушення зору. На педагога лягає велика відповідальність. Він повинен виступити і як педагог, що самостійно відбирає порцію учбової інформації на заняття, і як автор-розробник наочного матеріалу.
Велику допомогу педагогові надають "Вправи з Монтессорі - матеріалом", " Пісочна терапія", запропонована психотерапевтом, засновником аналітичної терапії Карлом Густавом Юнгом, ігрова методика англійського педіатра Маргарет Ловенфельд, роботи ігротерапевта Грабенко Т.М., Зенкевич-Евстигнеевой Т.Д. і ін.
Поєднуючи ці методики з результатами сучасних спеціальних офтальмологічних і тіфлопедагогичних досліджень і роботами сучасних психотерапевтів Вайолет Оклендера, Каріка Нойгиютц, психологів М.В.Ермолаєвої, А.В.Запорожця і ін. можна цікаво і грамотно спланувати коректувальну роботу по розвитку дотику і дрібної моторики. Важливо пам'ятати, що активність і інтерес дітей на заняттях визначається різноманітністю діяльності. Хороші сенсомоторні функції діти можуть придбати в грі. Тому доцільно вводити на коректувальних заняттях елементи гри. Для дитини подібні заняття - це відпочинок від мало-емоційної розумової діяльності, що заповнює решту уроків.
Заняття, що включають елементи гри, цікавіші і привабливіші для дитини.
Всі діти люблять грати. Схильність дітей до ігор в молодшому шкільному віці можна і потрібно використовувати. Гра - двигун творчості, активної діяльності, самопізнання і самовираження.
Крім того, ігри позитивно впливають на психічний розвиток дитини, що важливо в коректувальній роботі з дітьми, з порушеннями розвитку. Відомий дослідник гри Д.Б. Ельконін розглядав гру "Як практику поетапного відробітку розумових дій на основі функціонального розвитку ігрових дій від розгорнених і здійснених з реальними іграшками і предметами-заступниками до мовних, а потім і до розумових дій. Дії в думці складають основу ідеального плану, розкривають шлях до розвитку наочно-образного мислення, вищих форм перцептивної діяльності, уяви " (Ельконін, 1996 р.).
У кожного виду гри - своя функція, своя корисність. Існують гра-дозвілля, гра-свято, гра-відпочинок, гра-уява, гра-праця і т.і.
Особливу роль виконує гра як засіб терапії по відношенню до дітей, що мають патологію розвитку, зокрема до дітей, що мають порушення зору. Процес корекції в грі відбувається природно. Гра закріплює придбані здібності як внеситуатівниє. До того ж ігри об'єднують, створюють умови узгодженості дії, що веде до розвитку внутрішньоколективних відносин.
Важливо лише пам'ятати, що гра не повинна превалювати над учбовою діяльністю. Необхідна педагогічна пропорція різної діяльності.
Ми розглянемо можливість використання ігор в коректувальній роботі з дітьми, що мають порушення зору, а точніше пальчикових ігор: гра-вправа, гра-корекція, гра-розрядка, гра-масаж, гра-загадка і т.п.
Пальчикові ігри на коректувальних заняттях передбачається починати з розвитку дотикових здібностей. Цей вид чутливості безпосередньо пов'язаний з розумовими операціями, з його допомогою пізнається мир.
У наших іграх використовуються ляльки-напальчникі, виконані з різних матеріалів.
Починаючи гру, необхідно розмовляти з дітьми про отримувані відчуття.
Наприклад, надягаючи на пальчики ляльку, виконану з тканини, промовляємо: "Я відчуваю шорстку, теплу поверхню. А що відчуваєш ти?"
Подібні вправи слід повторювати постійно, використовуючи ляльки-напальчникі, виконані з різних матеріалів (папір, шерсть, шкіра, пластмаса, гума, тканина, хутро і т.п.). Хай дитина постійно описує свої відчуття. Здібність до диференціації тактільних відчуттів - важлива пізнавальна функція. Корисно розрізняти предмети (ігрові пристосування, матеріали) на дотик, порівнювати відчуття від зіткнення. Вправи можна проводити як із закритими, так і з відкритими очима.
Таким чином, пальчикові ігри можна умовно розділити на два види:
- ігри, направлені на корекцію і розвиток сенсорний, - перцептивної сфери (відчуття, сприйняття);
- ігри, направлені на корекцію і розвиток психомоторної сфери (дрібна моторика кисті і пальців рук, загальна координація рухів). Основні принципи організації пальчикових ігор
з використанням ляльок - напальчников.
- Створення природного стимулюючого середовища, де дитина проявляє творчу активність. - "Пожвавлення" пальчиків шляхом використання ляльок - напальчников. - Визначення ролей і способів входження в ролі. - Програвання різних завдань, ігрових ситуацій.
Реалізація цих принципів дозволяє сформувати позитивну мотивацію до занять, зацікавленість дітей в іграх, бажання продовжувати ігри в домашніх умовах. Оснащення ігор.

1. Різні предмети, різноманітні на дотик, для вправ по розвитку дотикових здібностей (камінчики, шматочки хутра, оксамиту, шкіри, тканини, папір, шматочки металу, черепашки і т.і.)
2. Ляльки - напальчникі, виконані з різних матеріалів: шерсті, тканини, шкіри, паперу, воску, пластиру, пластмасових кришечок, гумових рукавичок і т.і.
3. Предмети для оформлення ігрового місця: - різні споруди з конструктора, пластиліну, тесту, глини;
- машини різних видів;
- іграшкові рослини (дерева, кущі, квіти);
- тварини (домашні і дикі);
- предмети, що імітують спортивні снаряди (м'ячі, колоди, стійкі для стрибків і т.і.).
Чим різноманітніше предмети, тим цікавіше вийде гра.
Перед ігровими заняттями доречно проводити заняття по виготовленню ляльок - напальчников і ін. атрибутів. Діти можуть самостійно виготовити "чохол" для ляльок. А формувати ляльку можна в процесі гри, вносячи певні зміни, доповнюючи її деталями (вушка, очі, язичок, волосся, прикраси і т.п.).
Під час подібних занять розвивається уміння працювати руками, що одночасно сприяє і розвитку дрібної моторики, і розвитку у дітей різних трудових навиків, що також є одним з напрямів коректувальній діяльності.
На заняттях дитина тренирується, пробує придбані навики, фантазує.
Крім того, лялька, виготовлена своїми руками, є носієм і хранителем духовності.
Опис виконання паперових ляльок - напальчников, які виразні і прості у виготовленні.
Необхідні матеріали: щільний білий папір, кольоровий папір, ножиці, клей (ПВА), простій олівець. Узяти лист паперу, скласти навпіл. Прикласти долоню і обвести олівцем контур пальчиків (небагато збільшити). Можна використовувати підготовлені заздалегідь викрійки - лекала. Вирізувати ножицями по контуру. Вирізані половинки змастити по краю клеєм і склеїти. З виготовленого "чохла" робимо забавну ляльку. Для цього з кольорового паперу вирізуємо окремі деталі лялькі, елементи одягу і наклеюємо їх на "чохол".
По даній схемі можна виготовити ляльки - напальчникі з будь-яких інших матеріалів, а можна використовувати шерстяні, ткані, шкіряні, гумові рукавички, пластмасові кришечки від губної помади і т.п.
Для пальчикової гімнастики можна виготовляти атрибути з кольорового паперу в техніці орігамі. Наприклад, з жовтого паперу - проміннячка (наконечники на кожен пальчик) для вправи "Сонечко"; з білого паперу - пелюстки для вправи "Ромашка" і т.д. Проведення гри.

Підготовку і проведення гри можна умовно розділити на чотири основні етапи:
Етап 1. Введення в ігрове середовище.
Створення певних умов для правильного відношення дитини до гри. Мотивація. Установка на активну участь.
Етап 2. Знайомство з грою і її героями.
Гру слід пояснювати стисло і точно, безпосередньо перед її початком. У пояснення входить назва гри, розповідь про її зміст і пояснення правил, розміщення "граючих" пальчиків, пояснення значення ігрових аксесуарів і т.і.
Сюди ж входить устаткування ігрового майданчика (столу). Це може бути забудова простору, заселення його різними персонажами. Майданчик можна обладнати як спортивну для проведення пальчикових ігор-змагань. На цьому етапі проводить розподіл ролей (якщо це необхідно), вибір "одягу" для пальчикових героїв.
Етап 3. Ігрова ситуація.
За змістом ігрові ситуації можуть бути різній спрямованості: пальчикова гімнастика; ролева гра; гра, у вигляді спортивних змагань; уявлення, що театралізується, а також експериментальна робота по обстеженню якого-небудь предмету.
Але всі вони повинні носити коректувальну спрямованість. Діти обіграють запропоновану ситуацію.
Наприклад, гра - спортивне змагання.
Пальчики обох рук одягнені в "бутци", як м'яч можна використовувати намистину, пластмасову кульку або кульку з тканини. На столі обладнано спортивне поле, по якому бігатимуть пальчики. Діти грають в парі, намагаючись забити м'яч у ворота суперника.
У сюжетно-ролевих іграх діти обіграють різні сюжетні ситуації, розігрують сценки, епізоди казок і т.д. Ролі виконують пальчики. Причому входження в роль відбувається з використанням спеціального пальчикової одягу, різних способів руху пальчиків, мови і інтонації.
Ігри експериментальної спрямованості представлені обстеженням яких-небудь предметів або матеріалів.
Наприклад, гра "На паперовій фабриці".
Завдання: розсортувати підготовлений папір по видах, за призначенням і т.п. Тут можна використовувати картки-завдання, що дають дитині можливість діяти самостійно, продумувати план своїх дій. Для перевірки результатів роботи можна використовувати перевірочний тест, оформлений у вигляді карток-відповідей, тестової коробки, альбому та інших подібних предметів.
У іграх - театралізуваннях діти однієї підгрупи (класу) показують свої уміння дітям іншої підгрупи (класу). Частіше це підсумкові або цільові заняття з вивченим текстом, ретельною підготовкою "нарядів".
Пальчиковая гімнастика використовує як початковий або завершуючий етап заняття.
Тут йде підготовка пальчиків до роботи або їх розслаблення після навантаження.
Вправи для пальчикових ігор краще вибирати із спеціальної методичної літератури.
Діти, дотримуючи правила гри, можуть самостійно вибирати лінію поведінки в грі. Педагоги, зберігаючи нормативну схему гри, стимулює творчість дітей, підтримують динаміку гри. Але при цьому педагог повинен постійно стежити за тим, щоб педагогічна мета гри була досягнута. Це найбільш важливо на заняттях коректувальної спрямованості.
Етап 4. Вихід з ігрового середовища.
Гра повинна бути результативною. Необхідно підведення підсумків, обговорення результатів, заохочення. Важливо зберегти у дітей задоволення від гри.
Під час ігор можна вирішити і проблему масажу пальчиків.
Частіше пальчики служать основою для ляльки, але можуть виконувати і роль "ніжок". При цьому на пальчики надягають "черевички" або "чобітки", також виконані з різних матеріалів. Підошва у такого "взуття" може бути подвійною, де вільний простір заповнюється різними матеріалами (крупа, яєчна шкаралупа, дрібні камінчики, пластмасові трубочки або колечка, губка і т.і.).
Дитина при грі проводить тиснучі рухи на "підошву" і, граючи, активно масажує пальчики.
Пальчикові ігри володіють колосальним значенням в коректувальній роботі з дітьми, що мають патологію зору. Вони стабілізують емоційний стан дітей. Розвивають дотикові здібності і дрібну моторику рук. Учать дитину прислухатися до себе, усвідомлювати і промовляти свої відчуття, що сприяє розвитку мови, довільної уваги і пам'яті. Дитина отримує досвід рефлексії. Вчиться розуміти себе і інших.
Ігри з використанням ляльок - напальчников і інших атрибутів для пальчикових ігор додадуть заняттю динамізм, наочність, зроблять його ще більш цікавішим.
Пропозиції, представлені тут, призначені для того, щоб продемонструвати нескінченну кількість можливостей, які можна творчо застосовувати в коректувальній роботі з дітьми, що мають різні порушення зору. Слід зазначити, що це тільки частина великої роботи, що проводиться на заняттях по розвитку дотику і дрібної моторики.
За матеріалами сайту "Фестиваль педагогических идей"
Джерело: "Фестиваль педагогических идей"

Категорія: Методична скарбниця | Переглядів: 1430 | Додав: Elena | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Березень 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz

  • Олена Слободянюк © 2024
    Конструктор сайтів - uCoz