20 порад батькам Порада № 1
ПОЧНЕМО З ВАС Мова не виникає сама по собі, їй необхідно вчитися, і можливо це тільки в процесі спілкування. Навіть якщо ви мовчазні від природи - все одно говорите з дитиною. Дитина легше розуміє звернену мову, якщо вона пояснює те, що відбувається з нею і навколо неї. Тому супроводжуйте свої дії словами. Порада № 2
ЗУСТРІЧ ПОГЛЯДІВ Озвучуйте будь-яку ситуацію - але тільки якщо ви бачите, що дитина чує і бачить вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться їй в очі. Це особливо важливо, якщо ваша дитина надмірно активна, постійно рухається. Якщо ваш малюк ще тільки лепече або говорить мало слів, намагайтеся, щоб він бачив вашу артикуляцію. Порада № 3
ГОВОРІТЬ ЧІТКО Говоріть просто, чітко, виразно промовляючи кожне слово, фразу. Діти дуже чуйні до інтонації - тому кожне слово, на яке падає логічний наголос, вимовляйте якомога більш виразно. Порада № 4
ТЕ САМЕ, але по-різному Повторюйте багато разів одне й те саме слово, фразу (змінюючи порядок слів). Щоб дитина засвоїла нове слово, вживайте його не один раз і в різних контекстах. Порада № 5
НЕ ПЕРЕСТАРАЙТЕСЯ Не вживайте занадто довгих фраз. Не перевантажуйте дитину, пред'являючи їй відразу велику кількість завідомо незнайомих слів. Порада № 6
ДОБРИЙ НАСТРІЙ - ЗАПОРУКА УСПІХУ Вимовляйте нове слово в емоційно сприятливій ситуації. Психологи помітили: у таких умовах дитина навчається в десять разів краще. Порада № 7
ВСІ ПОЧУТТЯ У СОЮЗІ З ПРОМОВОЮ Важливо, щоб дитина мала можливість бачити, торкатися, нюхати, тобто вивчати предмет різними способами. Якщо побачите, що дитина взяла предмет, відразу ж назвіть його кілька разів - чітко і виразно. Порада № 8
В ОСНОВІ МОВИ - прагнення до спілкування Завжди схвалюйте бажання дитини вступити з вами в контакт. Підтримуйте це прагнення спілкуватися! Порада № 9
ПРАГНЕННЯ ДО РІЗНОМАНІТНОСТІ Якщо лепет малюка одноманітний, намагайтеся збагатити його, пропонуючи ланцюжок слів з іншими приголосними і голосними (дя-дя-дя, ма-ма-ма, ка-ко-ку). Порада № 10
ПОВАЖАЙТЕ СПРОБИ ДИТИНИ ГОВОРИТИ Мова розвивається на основі наслідування і самонаслідування. Коли дитина говорить сама або разом з вами, вимикайте гучну музику, телевізор і намагайтеся дати їй можливість чути себе і вас. Не сюсюкайте з дитиною, адже ж ви не хочете потім переучувати її спілкуватися нормально. Порада № 11
НАВЧАЙТЕ У ГРІ Створюйте такі ситуації в грі, де дитині знадобиться звуконаслідування. Спонукаєте ви, а не ситуація. Порада № 12
НЕ ПОПЕРЕДЖАЙТЕ БАЖАННЯ ДИТИНИ Батьки намагаються вгадати бажання своєї дитини. У малюка не виникає необхідності вимовляти що-небудь. Є небезпека затримки дитини на стадії жестового спілкування. Порада № 13
РОЗШИРЕННЯ СЛОВНИКА Дитина володіє словом на двох рівнях: розуміє його - пасивний словник, каже - активний. Якщо ви поповнюєте ресурс розуміння, це обов'язково призведе до лексичного вибуху. Порада № 14
ВЕДІТЬ ЩОДЕННИК Фіксуйте його мовні досягнення, записуйте, скільки слів дитина розуміє, які виголошує. Порада № 15
РОЗВИВАТИ ФОНЕМАТИЧНИЙ ЗВУК Спонукайте розрізняти близькі звуки, слова, які відрізняюься 1 звуком. Порада № 16
НЕ НЕХТУЙТЕ ЗВУКОНАСЛІДУВАННЯМ Використовуйте слова типу «бух», «ням-ням», «ав-ав». Створіть основу для повноцінної мови. Порада № 17
ЧИТАЙТЕ ... Читайте короткі казки, вірші по кілька разів - діти краще сприймають тексти, які вони вже чули. Порада № 18
ПАЛЬЧИКИ НА ДОПОМОГУ ПРОМОВІ Розвивайте дрібну моторику - точні рухи пальців руки. Вона тісно пов'язана з розвитком мови. Порада № 19
БУДЬТЕ ТЕРПЛЯЧИМ, ПОБЛАЖЛИВИМ І ... ОБЕРЕЖНИМ Якщо дитина неправильно вимовляє звуки, не смійтеся, не повторюйте неправильну вимову. Спонукайте дитину послухати правильне проголошення і спробувати його повторити. Порада № 20
ТІЛЬКИ ВИ! Пам'ятайте: тільки ви здатні допомогти дитині розвиватися гармонійно. Не забувайте активно радіти її успіхам, частіше хваліть своє маля. Джерело: http://www.det-sad.com/ Автор: Педагог-логопед Євгенія Зайченко
|