Як привчити дітей тримати спину рівно і щоб їм це подобалося? Мільйони разів у дитинстві ми чули: «Тримай спину рівно!». А навіщо її тримати, ніяк не могли збагнути. Красиво? Може, й так, – відповідав дитячий мозок. – Ну то й що? І так непогано, ще й зручно! Так думає кожна дитина на зауваження батьків і викладачів. І починає крутитися хвилин через п’ятнадцять на всі боки, провокуючи невдоволення вчителя. Дорослий у цьому бачить нехтування правилами поведінки, але дитячий хребет має свої правила. Щоб спині було комфортно, а мозкове кровопостачання посилилося, навчіть малят кількох рухів, які допоможуть сконцентруватися Період активного формування кістяка людини – до 12 років. Остаточно він «дозріває» до 22, хоча бувають і винятки. Є наукові дані, що певні відділи хребта в деяких людей формуються навіть і до 30 років. Але це – частіше. Фізична активність потрібна маленькій людині як кисень для легенів, і вона це відчуває. Ось і зважте тепер, чому таке з дитиною трапляється на уроці. ЗАКОН ПРИРОДИ НЕ ОБДУРИШ Якщо організмові не дають фізичного навантаження – він сам його бере, вкотре підтверджуючи закон природи про самозбереження. Для кращого розуміння треба подивитися на фізіологію. Коли м’яз виконує свою пряму функцію – скорочення і розслаблення, його краще омиває кров, яка приносить до кожного суглоба і кістки мікроелементи й інші необхідні сполуки для їх росту й формування. Дитині стає легше, і потім вона несвідомо, мимоволі повертається до цих полегшувальних рухів. Знані нами кальцій і фосфор, магній і фтор формують нормальний стан мінерального компонента кістки і хряща й беруть участь у всіх важливих процесах організму. І щоб це відбувалося – необхідний рух! А він буває різним. На уроках, коли треба бути уважним, він може бути статичним або розтягувальним (увага! – обов’язково із розслабленням наприкінці). Таким, що не заважає вчителеві, але значно полегшує життя учневі. Тримати спину, як вимагають від дитини, означає напружувати м’язи в статичному положенні. А це… незручно! Навіть дорослий, приходячи до спортклубу, має десятихвилинну розминку, а потім переходить до певних рухів. А дитині ви пропонуєте, коли її тіло просить цієї розминки, відмовити своїм інстинктам і рости за людськими правилами? Знаємо, ці правила потрібні, але дати учням коротеньку двохвилинну рухову допомогу, так би мовити, не відходячи від уроку і його теми, цілком реально. ЧОТИРИ ВПРАВИ ЗА ПАРТОЮ – І ЗОЛОТИЙ КЛЮЧИК У НАС У КИШЕНІ Щоб спині було комфортно, а мозкове кровопостачання посилилося, стабілізувалася робота правої і лівої півкуль, навчіть малят кількох рухів, які допоможуть сконцентруватися. Всі рухи виконувати тричі. Видихати трохи довше, ніж вдихати. А щоб нічого не заважало, стілець від столу треба трохи відсунути. Рух перший. Вихідне положення: сидячи з рівною спиною на краю стільця, обидві ноги на підлозі, руки тримають край стільця. Сидячи рівно, зробити великий вдих на повні груди. Видих: потягнутися круглою спиною назад до спинки стільця. Вдих: повернутися у вихідне положення. Видих: прогнутися під лопатками, подивитися вгору. Рух другий. Вихідне положення, як у першому русі, але руки лежать долонями на парті на відстані трохи ширше плечей. Лікті – вбік. Сидячи рівно, зробити великий вдих на повні груди. Видих: поглядом проводжаючи ліву руку, потягнутися нею в праву діагональ, трохи нахилити туди і голову. Вдих: повернутися в вихідне положення. Видих: поглядом проводжаючи праву руку, потягнутися нею в ліву діагональ, трохи нахилити туди і голову. Рух третій. Вихідне положення: сидячи з рівною спиною на краю стільця, обидві ноги на підлозі, ліва рука внизу тримає ліве стегно трохи зсередини, права – паралельна до підлоги, зігнута в лікті, зап’ястя коло плеча. Треба дуже повільно повернутися праворуч (в сторону зігнутого ліктя) з вихідного положення. Починати рух, вдихаючи, і завершувати його, видихаючи. Це все праворуч, тому що треба потягнутися. І обов’язково тягнутися потилицею догори, ніби стаєте вище. Повернутися на вдих і на видих, поміняти руки для виконання вправи. Виконати те саме в інший бік. Рух четвертий. Вихідне положення: сидячи на стільці, торкаючись рівною спиною його спинки, обидві ноги на підлозі, руки вільно лежать на стегнах. Маленька розминка шиї виконується по два рази в кожен бік: уперед, назад, нахил голови вправо-вліво, поворот голови вправо-вліво. Плечі по колу розвернути назад, розвести руки догори і потягнутися. І дитині знову легше навчатися і засвоювати важливу інформацію з рівною спиною. Між іншим, наші вельмишановні вчителі, ви теж потребуєте того самого, що й діти, хоч ви і старші. А фізіологічні процеси ніхто не відміняв. Ви теж втомлюєтеся і фізично, і психологічно й потребуєте відновлення. Тож, може, хоч раз за урок робите розминку разом із дітьми? ДО УВАГИ БАТЬКІВ ДО ТАНЦІВ ТРЕБА ДОРОСТИ Вибираючи фізичне навантаження, потрібно враховувати вік дитини Невдовзі виходить науково-популярна книжка «Здоровий хребет. Методи самовідновлення організму». В ній дуже багато уваги приділяється питанням профілактики захворювань хребта, а також комплексному методу створення необхідних умов для організму і його введення в самовідновлення. Автори Валерій Сохін і Юлія Фролова наголошують: «Побороти недугу – основне для людини. Не пити таблетки і довгий час відчувати легкість, енергію і бадьорість, як у юності, можливо». Пропонуємо ознайомитися з частинкою цієї праці. До вашої уваги уривок глави «Формування людини. Що потрібно знати батькам» Перший огляд в ортопеда зазвичай "І проводять у три місяці. Коли дитина підросла, якщо немає скарг, про якісь рекомендації та відвідування лікаря ніхто не замислюється. На самому початку батьки розуміють, що різні відділи скелета і хребта в малюка ростуть нерівномірно. Дізнаються, що природні вигини хребетного стовпа починають формуватися з перших місяців життя, стають досить добре помітними до п’яти – шести років. А, що далі? Остаточне формування шийного лордозу та грудного кіфозу завершується до семи років, а поперекового лордозу – до періоду статевого дозрівання. Ці природні вигини хребта допомагають пом’якшити струс при ходьбі, стрибках. Це – наше фізіологічне здоров’я. Зміна вигинів приводить до перевантаження міжхребцевих дисків і інших неприємних та непотрібних наслідків. Тут усе повинно бути в міру. В професійних хореографічних та спортивних школах вважають, що найкращий вік для початку занять – з шести – семи років. І не тільки для фізіологічного розвитку. В цей період дитина усвідомлює те, що робить, вміє концентруватися на тому, що каже тренер або хореограф, здатна тримати увагу й усвідомлено виконувати потрібні вправи. А іноді – нудні, але такі необхідні для формування скелета, суглобів і м’язів. Що стосується занять в більш ранньому віці, то зміцнювальна гімнастика для малюків, звичайно ж, необхідна. Але вимагати результату в ранньому віці неправильно. Шановні батьки! Вас повинно турбувати не те, який танець станцює ваша дитина через півроку занять або який високий спортивний результат матиме, а те, які м’язи у неї зміцнилися, чи поліпшилося постава. А найчастіше батьків цікавить лише набір рухів під музику або перемога на змаганнях і все … трава не рости. І те, що через кілька років у їхнього сина чи доньки будуть захворювання колін або спини, ніхто не замислюється. Ви запитаєте, до чого тут захворювання? Пояснюємо: коли педагог працює суто на результат відкритого уроку, на якому необхідно показати досягнення підопічних, він може не турбуватися про зміцнення, а відточуватиме тільки те, що має намір представити. Щоб задовольнити кого? .. Батьків! А в кожної дитини є так звані слабкі ланки. Візьмемо приклад з хореографії (танців). Якби хореограф мав можливість показувати урок, на якому діти виконували вправи з силою і граціозністю (ніби демонструючи рідним, як змінилися їхні м’язи), а лише потім невеликий шматок танцю, то це було б для учнів набагато корисніше й ефективніше, ніж один чи два танці під музику зі складними комбінаціями, які діти просто фізично не тягнуть. Нехай би цей танець був на другий рік навчання, але він був би набагато якісніше й красивіше показаний. Адже м’язи і зв’язки зміцнилися. Мені часто доводилося бачити гарні танці і погане їх виконання – рано дітям було ще це виконувати: мляві і в’ялі м’язи не могли подужати цього. Ось тут якраз постає важлива тема балансу між важкою тренерською роботою в залі або танцкласі і візуальним результатом. Тут винна система, при якій учитель повинен і учень теж. А ось того, що іноді не треба квапити час для власної ж користі, суспільство, на жаль, поки що не усвідомило». Досвідом ділилася Юлія ФРОЛОВА, тренер-реабілітолог, тренер з пілатесу «Освіта України» № 34
|