| 28.05.2012 Цьогоріч першокласники навчатимуться за новими програмами, тому й навчальна література буде новою Кажуть, що сани треба готувати влітку. Тож, щоб нові підручники вчасно потрапили на парти, МОНмолодьспорту, авторські колективи і видавці почали готуватися заздалегідь. Міністерство контролює процес «народження» книжок для малят: нещодавно відбулася робоча нарада, на якій ішлося про виконання держзамовлення на видання підручників для учнів ЗНЗ у 2012 році. Директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Олександр Удод, директор Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Олег Єресько, генеральний директор ПАТ «ДАК «Укрвидавполіграфія» Василь Продан спілкувалися з директорами і головними редакторами видавництв та методистами з бібліотечних фондів обласних і міських управлінь освіти і науки. – Ми вже сьогодні можемо сказати, що державне замовлення на видання підручників буде виконане вчасно, адже всі необхідні ресурси для цього є, – зауважує Олександр Удод. – Та залишається багато завдань щодо координації діяльності видавництв на фінальному етапі роботи над підручниками. Також потрібно скоординувати діяльність видавництв і перевізника, аби забезпечити своєчасну доставку підручників до кожного навчального закладу. ЗАВДАННЯ – ЗРОБИТИ ПІДРУЧНИКИ ЄВРОПЕЙСЬКИМИ Олександр Удод зазначив, що у 2012 році кошти на виконання цієї програми надійшли в І кварталі, тобто на п’ять місяців раніше, ніж у минулі роки. Саме це дає змогу вчасно забезпечити підручниками учнів 1 та 2 класів, які навчатимуться за новими програмами, а також додатково видати їх для учнів 11 класу. МОНмолодьспорту разом з Національною академією педагогічних наук України та ІІТЗО завершили підготовчу роботу до друкування підручників за новими програмами, згідно з новим державним стандартом і за результатами всеукраїнського конкурсу рукописів для учнів 1 – 4 класів. – Предметні експертні комісії конкурсу відзначають, що ті книжки, які отримають наші школи першого вересня, можна назвати підручниками нового покоління, – каже він. – Насамперед змінився їх зміст. Концептуальною ідеєю, якою керувалися автори, є формування предметних компетентностей. Підручники для учнів 1 класу будуть видані для ЗНЗ з українською мовою навчання двох авторів однаковими тиражами з кожного предмета. А для ЗНЗ з навчанням мовами нацменшин – одного автора. Підручники з іноземних мов передбачають видавати як для загальноосвітніх, так і для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням англійської, німецької, французької мов. До них розробляються навчально-методичні комплекти, але за браком коштів вони не фінансуватимуться з державного бюджету. – Наше завдання – розвантажити підручник, – наголошує Олександр Удод. – Книжки для першого класу однозначно не повинні складатися з двох частин. Для другого класу – теж. Окрім, можливо, предмета «Літературне читання». Але вирішувати буде Колегія МОНмолодьспорту. Ми повинні нарешті відважитися і зробити підручники європейськими, а не монографіями наших професорів, які хочуть «втиснути» всі знання в одну книжку. За словами директора ІІТЗО, з видавництвами укладено угоду про розміщення на сайтах електронної версії підручників. Тож усі виконавці державного замовлення повинні вже першого вересня подати такі версії на своїх веб-ресурсах. КОНТРОЛЬ ЯКОСТІ Директор ІІТЗО розповідає, що цьогоріч задля вдосконалення якості створили Видавничу раду з питань підготовки до видання підручників для ЗНЗ. До її складу ввійшли фахівці видавничої справи, інтелектуальної власності, художники, юристи, психологи, викладачі ВНЗ, методисти, члени асоціації вчителів. – Аналізуючи якість оригінал-макетів підручників для учнів 1 класу, члени ради оцінювали якість поліграфічного оформлення, дотримання санітарно-гігієнічних норм, національних стандартів видавничої діяльності. Також зважали на естетику, розмір, якість і доцільність ілюстрацій, – каже Олександр Удод. За підсумками трьох засідань Видавничої ради 13 оригінал-макетів схвалено до видання, 12 – до видання за умови внесення змін, 17 відправлено на доопрацювання. Типовими помилками фахівці називають неграмотне оформлення обкладинки і титульних аркушів, ілюстрації низького художнього рівня, малюнки з різних джерел – це позбавляє підручник єдиного стилю. В деяких оригінал-макетах є аж занадто багато художніх елементів, які не мають змістового навантаження. І навпаки – деякі макети варто більше наповнити ілюстративним матеріалом. – Ілюстрації – це те, що «б’є» по престижу наших підручників, – зауважує Олександр Андрійович. – Якщо ми можемо говорити про якісні змістові зміни підручників, то їх художнє оформлення, особливо букварів, тяжіє до старого, консервативного. Юристи, які працювали у Видавничій раді, зазначили, що варто ретельніше дотримуватися вимог авторського права на ілюстративний матеріал та віршовані твори. Оригінал-макети підручників для учнів 1 класу, які мали зауваження, доопрацьовувалися і розглядалися Видавничою радою повторно. А після цього погоджувалися в Департаменті загальної середньої та дошкільної освіти МОНмолодьспорту України. ГРИФУВАТИМУТЬ ПО-НОВОМУ – Зважаючи на критику змісту навчальних видань, які пропонуються ринком і досить часто не є якісними, ми підготували новий Порядок надання грифів і свідоцтв МОНмолодьспорту України навчальним виданням та засобам навчання, – розповідає директор ІІТЗО. Новозатвердженим Порядком передбачається надання навчальній літературі двох видів грифів («Затверджено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України», «Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України») та свідоцтва «Використання у навчальних закладах (вказується вид навчального закладу) дозволяється». – Навчальна література для ЗНЗ повинна розроблятися відповідно до концепції підручників-переможців конкурсу, – наголошує Олександр Андрійович. – Варіативність – це дуже добре, але коли на ринку є стихія, то вона дезорієнтує вчителя. Його потрібно спрямувати на певний державний комплект видань, які можуть використовуватися в навчальному процесі. Також Олександр Удод закликав представників видавництв не перетворювати грифування на рекламну кампанію. – На жаль, нині більшість видавців у наданні грифа вбачають інструмент для активного руху до освітнього ринку, – констатує він. – Але ж грифування – це не рекламний процес, це – глибока експертиза якості змісту і поліграфічного виконання навчальних матеріалів. У БІБЛІОТЕКАХ ПОБІЛЬШАЄ КНИЖОК, А В ШКОЛАХ – ПЕРЕВІРОК Директор ІІТЗО розповів, що для забезпечення шкільних бібліотек програмовими художніми текстами передбачається видання книжок серії «Шкільна бібліотека». – Уперше за останні роки ми відновлюємо видрук за державні кошти. Адже бурхливі дискусії, які виникли щодо змісту нової програми зі світової літератури, точилися навколо нових творів, яких мало чи зовсім немає у бібліотеках. Тож ці книжки повинні бути видані більшими тиражами, – зауважив він. Олександр Удод повідомив, що з першого вересня фахівці ІІТЗО разом з профільним департаментом і Державною інспекцією навчальних закладів України проведуть масштабні перевірки шкіл. Інспекторів, зокрема, цікавитиме своєчасність доставки підручників. Міністерство доставляє нові підручники до обласних книжкових баз. За їх розвезення у межах регіону відповідають обласні управління освіти і науки. – Минулий сезон показав: перевізник виконав свої зобов’язання, обласні управління отримали підручники на бази. А далі не всі книжки доставлялися вчасно, – зазначає Олександр Андрійович. Також директор ІІТЗО нагадує про заборону використання в навчальному процесі літератури, яка не має грифа. Під час перевірок інспектори звернуть увагу і на це. – Необхідно якнайоперативніше організувати процес підвезення нових підручників. Нехай учителі отримають їх не першого вересня, а за тиждень-два до початку навчання, нехай ознайомляться з ними заздалегідь, – закликав представників обласних управлінь освіти Олег Єресько. МОВОЮ ЦИФР Відповідно до угод, укладених з видавництвами на виготовлення підручників для учнів 1 класу ЗНЗ усі книжки будуть готові до 16 липня 2012 року й доставлені в області до 15 серпня 2012 року. В 2012 році передбачено потужне фінансування програми видання навчальної літератури – 223 мільйони гривень. Фінансування цієї програми впродовж останніх двох років повністю збігається з передбаченими в Державному бюджеті коштами. Максим КОРОДЕНКО, «Освіта України» № 22
|