Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСереда, 24.04.2024, 01:28

МСНВК для дітей зі зниженим зором

Меню сайту
Наше опитування
Чи вважаєте Ви роботу нашого закладу сучасною?
Всього відповідей: 84
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2012 » Серпень » 25 » МІЖ ПОТРЕБАМИ Й МОЖЛИВІСТЮ -роздуми
21:49
МІЖ ПОТРЕБАМИ Й МОЖЛИВІСТЮ -роздуми


Готуючи дитину до школи, треба прислухатися до її думки і знаходити компроміс Початок нового навчального року – стрес не лише для батьків, а й для школярів. Насамперед, далеко не всі з них щасливі від необхідності повертатися «в стійло» – тобто в жорсткі рамки шкільної дисципліни. До того ж абсолютно всім дітям (хіба що за рідкісним винятком) не байдуже, як вони сприйматимуться серед своїх однолітків, чи не здаватимуться білими воронами або – ще гірше – сірими мишами. Якщо школяр хоче отримати портфель за ціною всієї маминої зарплати, не обов’язково продавати нирку або позбавляти сім’ю хліба. Достатньо поговорити з дитиною і правильно розставити акценти Для батьків, звичайно, теж важливо, щоб їхня дитина була вдягнена й екіпірова­на не гірше за інших. Але дорослі, на відміну від дітей, виходять не лише з потреб, ай із можли­востей. Із міркувань практичнос­ті. З відповідності ціни й якості. Звичайно, вони хочуть найкра­щого, цілком справедливо вважа­ючи, що всілякі новомодні наво­роти – річ зовсім не обов’язкова в навчальному процесі. А іноді й шкідлива – якщо за них тре­ба платити шалені гроші, гідні кращого застосування. Часто це призводить до образ, сліз і навіть скандалів у сім’ї: «Я цей пенал до школи не візьму, бо він галімий», «Я цього портфеля не носити­му, бо в ньому лише картоплю із села возити». У традиційно­му конфлікті дитячих інтересів і батьківського гаманця пере­магає, здебільшого, останній – знову-таки традиційно. Питання лише в тому, якою ціною діста­ється ця перемога, які аргумен­ти при тому застосовуються і як відіб’ється це на «переможених». Чи не почуватимуться діти зла­маними «через коліно», ображе­ними й обділеними на тлі більш заможних однокласників? Не всі батьки, на жаль, правильно по­водяться в такій ситуації. Одні через зайнятість, інші – через байдужість або банальне нерозу­міння (чи недооцінення) того, що відбувається з дитиною. Між тим, від того, як почува­тиметься учень напередодні й у перші дні навчального року і з яким настроєм піде до школи, може залежати його психологіч­ний стан на довгі тижні або на­віть місяці. А від цього, водно­час, неабиякою мірою залежать майбутні успіхи в навчанні. Або, навпаки, невдачі. Зрозуміло, що дитині, яка відчуває психологіч­ний дискомфорт, важче давати­меться навчання – за будь-якого потенціалу. А школярі, які впев­нені в собі, стають більш успіш­ними – навіть якщо не мають великих здібностей. Про те, як безболісно пере­жити завершальний етап підго­товки до школи, розмовляємо із психологом-консультантом Ки­ївського центру томалогії Ната­лією Даниловою. ЗАПРОПОНУЙТЕ ДИТИНІ ВИБІР – У багатьох сім’ях, особливо не надто заможних (не кажу­чи вже про ті, які ледь зводять кінці з кінцями), батьки купу­ють шкільне приладдя на свій смак і розсуд, часто не вра­ховуючи побажань дітей. Це завдає школяреві психологіч­ної травми, сприяє розвитко­ві комплексу неповноцінності, призводить до конфліктів і не­порозумінь. Як уникнути такої ситуації? Чи можна йти на повідку в дитини задля її спокою і психологічного комфорту? Чи варто дослухатися до її дум­ки, жертвуючи сімейним бю­джетом? І як досягти тієї зо­лотої середини, коли «і вівці цілі, й вовки ситі»? – Визначимося спочатку з формулюваннями. Фраза «йти на повідку» має чітке негатив­не забарвлення. «Дослухатися до думки» містить забарвлення позитивне. І зовсім інше смис­лове навантаження. Тобто речі це не тотожні. В будь-якому разі батьки виходять передусім із своїх фінансових можливостей. Якщо дитина категорично на­лаштована на щось конкретне, треба розібратися, що це – зви­чайна примха чи справді якась потреба. Не можна однозначно сказати: робіть те, що хоче ваша дитина, або навпаки – лише те, що ви самі вважаєте за потрібне. Завжди треба шукати розумний компроміс. Грубо кажучи, «про­давати свою нирку» для того, щоб купити пенал, звичайно, не варто. Але дослухатися до думки дитини, яка теж є особистістю, почути її – дуже важливо. Тим більше, що сьогодні на шкіль­них базарах таке різноманіття, що навіть аналогічну річ мож­на знайти дешевше. Для мене важливою є гнучкість у стосунках із дітьми. Я не закликаю потакати примхам і будь-яким забаганкам. Цим можна зіпсува­ти дитину. І прикладів тому – безліч. Ідеться про те, аби бути уважними до неї. Ситуації бу­вають різні, та й навіть схожі різняться нюансами. Й у кож­ній з них треба по-різному по­водитись. Наприклад, я роблю так: обираю певний ціновий ді­апазон, прийнятний для мене, і в його рамках пропоную сво­їй дитині вибір. З молодшими школярами це добре спрацьовує. З підлітками також, хоча для них зовнішні атрибути ма­ють більше значення. Тут уже йдеться про якийсь соціальний статус, і з цим теж треба рахува­тися. Але якщо дитина хоче мати портфель за ціною усієї маминої зарплати – чи може матуся таке собі дозволити?.. Та це чудовий привід почати розмову про гро­ші. Можливо, дитина просто не уявляє собі, де вони беруться, як дістаються і витрачаються. Якщо нащадок доволі дорос­лий, є сенс допомогти йому з роботою влітку. Якщо для ньо­го такою важливою є придбан­ня якоїсь речі, чому б не дати можливість заробити її само­стійно? Не обов’язково позбав­ляти сім’ю хліба. Достатньо по­говорити з дитиною і правильно розставити акценти. ПРИВІД ДЛЯ РОЗМОВИ, СТИМУЛ ДЛЯ РОЗВИТКУ – Є цілком свідомі, розумні й спокійні діти, які не вимага­ють від батьків золотих гір, не влаштовують бурхливих сцен і не висувають претензій за те, що їм чогось не купили. Але поруч зі своїми більш «упакованими» однолітками їм усе одно некомфортно, тому тихо страждають від цього. Що мо­жуть зробити батьки, аби син чи донька не почувалися в чо­мусь неповноцінними – лише через те, що «зібрані» гірше за інших? – Мені здається, якщо ди­тина не порушує вдома цього питання, вона вже дуже багато розуміє. Для неї ВЖЕ важли­ві інші цінності, окрім шмаття. Вона може почуватися деякою мірою незручно, але все одно розуміє, що людина – це дещо більше, ніж зовнішня оболонка. Крім того, треба пам’ятати: не­має нічого однозначно погано­го або хорошого. Окрім чорного й білого, є інші кольори, а та­кож напівтони й відтінки. На будь-яку ситуацію можна поди­витися під різними кутами й не­сподівано побачити зовсім іншу картинку. Скажімо, якщо шко­ляр відчуває дискомфорт від того, що він не такий «крутий», як його однокласники, це спо­нукає його докладати максимум зусиль до навчання – аби по­тім здобути хорошу освіту, ста­ти затребуваним спеціалістом, знайти високооплачувану ро­боту. Тобто це може бути сти­мулом для розвитку. Набагато сильнішим, ніж у тих, у кого все є. Але про це учневі треба сказати, не залишати його на­одинці зі своєю невпевненістю. І робити це повинні батьки – більше нікому. Тому я вважаю, що єдине універсальне правило для якої завгодно ситуації – з дітьми треба розмовляти. Весь час. Завжди. В будь-якому віці. Це не означає постійно повча­ти, «виховувати» (як вони цього не люблять!), бубоніти ментор­ським тоном набридлі прописні істини. І це не намагання весь час підстрахувати, підстелити соломку, вберегти від якихось неприємних вражень чи пере­живань. Це неможливо й нере­ально. Та, зрештою, і не потріб­но. Важливо інше: чути дитину, відчувати її, не випускати з поля зору все, що з нею коїться. І сприймати будь-яку неприєм­ну ситуацію не як проблему, а як можливість поспілкуватися. НЕ ЗІПСУЙТЕ ОСТАННІХ ДНІВ – Чи можете порадити, як у ці серпневі дні морально під­готувати дитину до навчаль­ного року, налаштувати на ро­бочий лад, на щоденну працю? Так би мовити, полегшити пе­рехід із тримісячної нірвани, що зветься канікулами, до героїч­них шкільних буднів? – Вважаю, що не варто псувати їй останні канікуляр­ні дні розмовами про школу, про дисципліну й необхідність добре навчатися. І не треба вже тепер починати посилено за­йматися з нею чи змушувати це робити, бо вона зненави­дить ту школу ще до почат­ку навчального року. Відпочи­нок для того й потрібен, щоб розслабитися і відновити сили. Коли ми після відпустки вихо­димо на роботу, теж є певний внутрішній спротив, який дола­ється протягом одного – двох днів. Потім все одно входимо в робочий ритм. Так само й діти. Тому не варто позбавляти їх цих останніх днів відпочин­ку – ні змушувати до занять, ані накручувати як спортсме­нів: «Ти повинен…». Треба дозволити відгуляти цей відпочи­нок до кінця, «випити» його до останньої краплини. Єдине, що має сенс, – трохи перебуду­вати режим дня. Бо влітку все одно він трохи збивається. Ди­тині, яка звикла лягати влітку об одинадцятій вечора і встава­ти в дев’ятій, буде дуже важ­ко прокидатися о сьомій ранку. Ці дві години виб’ють її з колії. Треба, щоби біологічний годин­ник запрацював у звичному для школи ритмі. Бо якщо водночас відбуваються і зміщення сну, і початок занять – це набагато важче. Тому режим потрібно перебудовувати поступово – хоча б за тиждень – півтора до початку навчального року. Щодо всього іншого… Перед-шкільна підготовка, вся ця ма­газинно-базарна метушня, купівля зошитів, іншої учнівської амуніції – це й є непряме, м’яке, плавне, але все-таки на­лаштування на навчання. І тут якраз важливо, аби учень брав участь у цьому процесі, в будь-яких, навіть дрібних покупках того, що знадобиться йому для школи. Адже це стосується без­посередньо його самого. Заод­но й гроші навчиться раху­вати. Бо часто буває так: ми вважаємо дітей недостатньо до­рослими для того, щоб купи­ти собі олівці, приносимо все готове, а потім вимагаємо від них розуміння й відповідаль­ного ставлення до всього. Ін­шими словами, сіємо одне, а врожай хочемо зібрати зовсім інший. А так не буває. Ні в природі, ні в житті. ШКОЛА ПОЧИНАЄТЬСЯ З БАЗАРУ Повністю зібрати учня коштуватиме від трьох з половиною до чотирьох тисяч гривень У другій половині серпня країну накрила мережа шкільних ярмарків, підступи до яких усе запекліше штурмують заклопотані батьки. Відступати нема куди – позаду літо, а попереду – перше вересня, яке наближається з невідворотністю торнадо. Як і будь-яке стихійне лихо, його треба пережити. Та уникнути цього неможливо. Тож якщо вашій дитині від 6 до 16 років, а у вас у підготовці до школи ще кінь не валявся, ноги в руки – і вперед. Так само, як театр почина­ється з вішалки, школа бере початок з ярмарку. А ще – з дитячих магазинів, шкільних рядів на звичайних ринках, із спеціалізованих відділів у супер­маркетах. Розмаїття таке, що очі розбігаються і потім ще довго не можуть стати на місце. Аби не загубитися серед цих строкатих «розвалів», радимо попе­редньо скласти список необхід­них речей і поділити його на дві частини: «база» і «все інше». До базових покупок належать речі найпершої необхідності: шкіль­на форма, взуття, ранець, що­денник і зошити. Вони мають бути якісними, тому купувати їх треба першими, не шкодуючи грошей і часу на те, щоб обра­ти оптимальний варіант. НАЛІТАЙ, НЕ СКУПИСЬ Цього року, порівняно з мину­лим, ціни на шкільні товари під­скочили на 15 – 20 відсотків. Найбільше подорожчання тор­кнулося форми й ранців, най­менше – канцелярських при­ладів. Утім, ринки й магазини завалені шкільними товарами на будь-який смак і гаманець. На­приклад, шкільну форму можна купити як за 250 гривень (Made in China), так і за 200 – поль­ського виробництва (залишки минулого року), і за 650 – ту­рецького. Вітчизняний вироб­ник вимагає за свою продук­цію здебільшого від 300 до 650 гривень, але разом із магазин­ними накрутками ціна може сягати восьми сотень. Окрім форми, треба придбати взуття (300 – 500 гривень), сорочки (160 – 300 за штуку), спортивну форму (150 – 200), кеди або кро­сівки (50 – 200), запасні брюки чи спідницю (80 – 200), ще один піджак (250 – 360), светр, гольф чи кофту (80 – 300). Плюс різні необхідні дрібниці: білизну, фут­болки, змінне взуття, шкарпет­ки, колготки, носові хустинки й інше. Тож повністю вдягти ди­тину до школи коштуватиме від 1 500 – 1 600 до 2 300 – 2 500 гривень. Ціна шкільної валізи колива­ється від 70 – 100 гривень (нея­кісний китайський ширвжиток) до двох з половиною тисяч (ні­мецький «наворочений» ранець з ортопедичною спинкою й усім начинням – двома заповнени­ми пеналами, сумкою для спор­тивної форми й дощовиком). Більш-менш нормальний рюк­зак можна купити за 240 – 350 гривень. Дуже якісний (не на один рік) – за 550 – 700. Ка­жуть, є ранці навіть за п’ять ти­сяч гривень (вочевидь, для тих, хто не шукає легких шляхів). Але ми того не бачили, ствер­джувати не будемо. Можливо, там застібки з драгметалів… З канцелярією простіше (якщо, звичайно, у вас немає звички купувати дитині руч­ки з платини). Тонкий зошит коштує від 60 копійок, загаль­ний – від 10 – 12 гривень. Пенал – від 20 і вище, залеж­но від «фаршу», щоденник – 15 – 30. Також учням будь-якого класу потрібні лінійки, трикутники, клей, ручки, олівці, обгортки для зошитів і підруч­ників, точила для олівців, гум­ки для стирання, папка для зо­шитів. Для малювання ще треба придбати фломастери, фарби, альбом, пластилін, кольоровий папір і картон, папку для тру­дового навчання. Для старших школярів – контурні карти, ат­ласи, збірники завдань, циркулі, готовальні, папір для креслення. Все разом – 200 – 300 гривень. А весь паперово-канцелярський набір із ранцем, якщо виходи­ти із середніх цін, становитиме від 1 000 до 1 500 одиниць на­ціональної валюти. Економ-варі-ант обійдеться вдвічі дешевше, тобто 500 – 800. Повністю зі­брати дитину до школи кошту­ватиме від трьох з половиною до чотирьох тисяч гривень. В умо­вах жорсткої економії – близь­ко двох. ЯК ЗЕКОНОМИТИ? Найпростіший спосіб заощади­ти гроші – купувати речі не в спеціалізованих магазинах, усіляких там «антошках» чи «дитячих світах», а на ринках, шкільних ярмарках або скла­дах-магазинах від фірми-виробника. Різниця цін навіть на одну й ту саму продукцію – ве­личезна. Зручно економити на канцелярській продукції, купу­ючи її дрібним оптом у складчи­ну. Наприклад, 10 і більше па­чок фломастерів обійдуться не 22 – 25 гривень за упаковку, а 15 – 16. Також настійливо ре­комендуємо звернути увагу на великі супермаркети, де ціни на деякі шкільні товари нижчі від ринкових. На одягу, взутті й ранцях краще не економити. Звичай­но, китайський ширвжиток ко­штує як мінімум удвічі дешев­ше, ніж форма вітчизняного виробництва. Але з ним – та сама історія, що з китайськими іграшками, які «дуже схожі на справжні, а радості від них діти не мають». Через місяць – два взуття (костюм, ранець і т. ін.) розвалиться, облізе, розтягнеть­ся, зламається, розповзеться по швах. Купувати таку продукцію можна лише тоді, коли насправ­ді немає іншого виходу. Пла­тити доведеться двічі, однак у деяких випадках цей спосіб ви­правдовує себе. Наприклад, у вас не вистачи­ло грошей на дорогий ранець. Не лякайтеся! Купуєте найде­шевший китайський рюкзак гривень за 60 (вам ще й посту­пляться, бо незважаючи на кри­тичну масу злиднів у країні, по­пит на лайно не надто великий). Тільки знайдіть не зовсім «страхолюдний», аби дитині не було соромно. Він чесно відслужить і першого вересня, і ще два – чотири тижні. (Потім зашиєте облізле опудало, і воно вам ще прислужиться для якихось гос­подарських потреб). А через мі­сяць, отримавши зарплату, йде­те на базар і купуєте якісний ранець за ціною значно ниж­чою, ніж вам заломлюють нині. Бо ринок буде вже насичений, ажіотаж вщухне, а товар у про­давців залишиться, і вони відда­дуть вам його зі скидкою, про яку ви й не мріяли. Звичайно, не з власної волі. Ми навчимо, як правильно торгуватися, аби продавець вас не відпустив. Все дуже просто. Скажімо, ціна ран­ця – 550 гривень («щоб відда­ти»). Але вам милостиво обіця­ють скинути ще гривень 10. Не ведіться! Просто дістаєте з сум­ним виглядом 400 – 450 гривень і, кажучи, що це все, що у вас є, простягаєте їх продавцеві. «Щоб купити». У світі знайдеть­ся небагато людей, які відштов­хнуть руку з грошима. Та якщо торговець виявиться міцним го­рішком, гірко зітхайте і кажіть: «Ну, тоді не домовились». І, не ховаючи грошей, відходьте від прилавка, нібито йдете до іншої точки. Але не дуже швидко, бо через півхвилини він вас зупи­нить… В результаті матимете по­трібний ранець – на місяць піз­ніше, але й набагато дешевше. . …І наостанок: не панікуйте, якщо раптом чогось не купили (забули, не знайшли, не виста­чило грошей). Земля від цього не зупиниться, світло не згас­не. Докупите потім – які про­блеми? Тим більше, що вчитель обов’язково дасть список додат­кових підручників, методичних посібників, робочих зошитів і бозна-чого ще. Тож ходитиме­те на ринок, як діти до школи. Все тільки починається. «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ» ПОПЕРЕДЖАЄ ДБАЙТЕ ПРО БЕЗПЕКУ Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандар­тизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів проводить випробовування й сертифікацію товарів легкої про­мисловості для дітей. І, як показує практика, не завжди якість шкільних товарів відповідає їх вартості. Недотримання технологій і застосування у виробництві неякісних матеріалів може завдати істотної шкоди дитячому здоров’ю. Тому батьки під час свого ма­рафонського забігу по крамницях і ринках насамперед повинні звертати увагу саме на цей аспект. І, купуючи будь-який товар, передусім ознайомитися з його маркуванням (де має бути зазна­чено найменування виробника, його торговий знак, адресу і те­лефон, а також назву продукції, її комплектність, розміри, сиро­винний склад, умови експлуатації і догляду й дату виготовлення). … Шкільна форма має бути виготовлена з натуральних тканин, домішок синтетики не повинен перевищувати 67 %. Також по­винна мати високу гігроскопічність і добре провітрюватися – аби дитина не пітніла. Підкладка теж має виготовлятися з нату­ральної сировини (що дуже рідко виконується). Синтетика вкрай небезпечна для алергіків і дітей зі шкірними захворюваннями. Взуття не повинно пахнути клеєм і технічною гумою. Ранець треба брати не важкий (один кілограм), «ортопедич­ний», із жорсткою рельєфною спинкою і широкими лямками. В ідеалі на ньому мають бути світловідбивні елементи, аби ди­тину було добре видно в темний час доби у світлі фар. (Абсо­лютна більшість ранців, представлених на українському ринку, таких елементів не має). Фарбники, які застосовуються у виробництві портфелів, по­винні бути якісними і стійкими. (Це легко перевірити, потерши виріб вологою полотнинкою). Нарешті, зошити. Купуючи їх, треба зважати не лише на краси­ву картинку на обкладинці, а й на якість самих сторінок. Товщи­на ліній, які утворюють рядки й клітинки, має бути 0,2 – 0,5 мм. Лінії мають бути чітко видрукуваними, щоб дитина не напружу­вала очі, а сторінки не повинні аж сяяти білизною, оскільки бі­лосніжними їх роблять за допомогою люмінесцентних речовин, що призводять до погіршення зору. Наталія ТИМОШЕНКО, «Освіта України» № 34
Переглядів: 658 | Додав: Elena | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Серпень 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz

  • Олена Слободянюк © 2024
    Конструктор сайтів - uCoz