Реакція школяра на оцінку залежить від розумності батьків Наприкінці кожного навчального року відбувається подія, яка, без перебільшення, має глибоке сакральне значення для учнів загальноосвітніх шкіл. Бо всі зусилля школярів від 2 до 11 класу, всі безсонні ночі та похмурі дні, витрати на репетиторів, жорсткі рамки (за які, чим ближчим є момент істини, тим рідше може вирватися бідолашний учень), муштра і зубріння, батіг і пряник – усе це заради нещасного паперового клаптика, поцяткованого магічними цифрами. Отримання гідного табеля чи атестата перетворюється на сенс життя мільйонів неповнолітніх громадян. А надто – їх батьків, які вважають, що хороші оцінки – це «наше все». І намагаються таку нехитру формулу, що скабкою стирчить в їхній підсвідомості, передати у спадок нащадкам. Щиро вважаючи, що тим самим вони дбають про їхнє щасливе майбутнє. І не підозрюючи, що такою надтурботою підкладають бомбу уповільненої дії не лише під це саме омріяне майбутнє, а й під психічне здоров’я (подекуди і життя) своїх дітей. На початку ХХ століття Російською імперією прокотилася епідемія юнацьких самогубств. Гімназисти старших класів не могли пережити ганьби від одиниць і двійок. Це правда, є документальні свідчення. Сто років по тому ситуація повторилася. Останній зареєстрований випадок підліткового суїциду через отриману в школі двійку – самогубство 13-річного хлопчика в Казані 9 травня цього року. Дякувати Богові, такі кричущі випадки все-таки поодинокі. Частіше погані оцінки вбивають дитину морально, знищуючи в ній ініціативу та будь-який творчий потенціал. Розчавлюючи неповторну індивідуальність. Залишаючи тільки страх – бути покараним, смішним, почуватися гіршим за інших, не виправдати очікування батьків. Залежно від ступеня цього страху учень обирає спосіб захисту: ховає щоденник, тікає з дому, замикається в собі, зовсім перестає навчатися. Нерідко трапляється, що навіть адекватні батьки, які не ставлять перед дітьми непосильних завдань, не розуміють або просто не бачать, яке сум’яття коїться в душі їхньої дитини через «не ту» відмітку. ДИВЛЮСЬ В ТЕБЕ, ЯК В ДЗЕРКАЛО Ми отримуємо оцінки ледь не з самого народження. Як тільки починаємо усвідомлювати себе. Від батьків, бабусь, вихователів у дитсадку. «Ти хороший хлопчик, тому що зробив це». «Ти погана дівчинка, бо не зробила цього». Психологи говорять, що шкільне оцінювання сприймається так само. Тобто – в цілому. Іншими словами, двійку за криво написані букви або неправильно розв’язану задачу дитина (на її погляд) отримує не тому, що не впоралась із завданням, а тому що вона – «погана». – Оцінюючи дітей, ми заздалегідь ставимо їх або в одну, або в іншу позицію, – каже психолог-консультант Київського Центру Томалогії Галина Рустамова. – Оцінка – це по суті віддзеркалення. Ми хочемо навчити дітей: завжди пам’ятай, що дзеркало є. Ти щось зробив, став перед ним і тебе віддзеркалили – «хороший» ти чи «поганий». Якщо дитина отримає гарне віддзеркалення, в неї з’являється той запал енергії, на якому вона може творити. Росте індивідуальність, виникає довіра до себе. Якщо віддзеркалення погане, в неї мало того, що не буде цього творчого запалу, а ще й власні сили танутимуть. Здавалося б, якщо оцінка не дуже хороша, дитина має постаратися, аби виправити її на кращу. А що насправді? «Я поганий». Відповідно, якщо я хороший, якщо в мене виходить, я можу ще більше. А коли я вже поганий, у мене ніби частина інструментів пропадає. Тобто, даючи жорсткі оцінки, ми ставимо учня в нетворчі умови і лише спонукаємо бути схожим на Марійку чи на Петрика, які добре навчаються. Страх перед поганим віддзеркаленням знищує ініціативу. Дитина, вражена цим страхом, воліє «не висовуватися», боїться помилитися, остерігається зробити самостійний крок праворуч чи ліворуч, не має власної думки, не є яскравою індивідуальністю. Так і плентатиметься в середнячках, аби лише не отримати «не ту» оцінку. Однак буває й навпаки: бажання яскравого віддзеркалення таке велике, що учень робитиме все, аби отримати його. Адже сірим бути не хочеться. Якщо немає можливості досягти висот, він намагатиметься якось виділитися з іншого боку. Якщо по-хорошому не виходить, нехай буде хоч таке віддзеркалення – з протилежним знаком. А ви не знали, звідки беруться проблемні діти? Ось вам і відповідь. АКЦЕНТУЙТЕ НА ПОЗИТИВІ Зараз у когось неодмінно виникне запитання: то що, взагалі не ставити погані оцінки, аби, не дай Боже, не поранити велике цабе, не вбити його творчий потенціал? Аж ніяк. Оцінки потрібні хоча б для того, щоб дитина розуміла, на якому світі вона знаходиться. До того ж, як уже було сказано, всі ми підлягаємо оцінюванню – і не лише в школі. І вчителям, і батькам важливо сформувати в дитини адекватне ставлення до оцінки. Але для цього необхідно визначити його передусім для себе. З одного боку, (вчителям) – навчитися правильно виставляти оцінку, з іншого, (батькам) – правильно на неї реагувати. Що це означає? Слово – психологу. – На бізнес-семінарах ми навчаємо керівників: якщо ви насварили працівника та ще й прилюдно, ефективність його роботи – ніяка. Щоби повернути цю планку бодай на те місце, де вона була – людину сім разів треба похвалити. Даючи оцінку дитині, треба сказати: «У тебе вийшло ось так». А ми говоримо: «У тебе вийшло погано, тому що…». Коли хочеться зробити зауваження, спершу треба похвалити. Наприклад: «Ось це ти робиш добре, це мені сподобалось, а тут непогано було б підтягнути». Тобто не просто виставляти оцінку, а супроводжувати процес поясненнями. Це може бути одна фраза, але обов’язково доброзичлива, один штрих, але він підкреслить позитив. Навіть, якщо його дуже небагато. Якби викладачі всіх рівнів вчиняли саме так, проблем з успішністю було б набагато менше. Якщо є доброзичливість, якщо акцентується увага на тому, що ВЖЕ виходить – нехай це всього п’ять відсотків – дитина ростиме. А якщо наголошувати на 95 відсотках невдач – з’їде ще нижче. На жаль, часто так і відбувається. Ще гірше, коли попереджають, що буде з дитиною, якщо вона отримає погану оцінку. Ось актуальний приклад. Діти якраз здають тести. Майже в кожній школі і кожному класі їм кажуть: не складете – зіпсуєте собі атестат і все майбутнє. Дитина і рада б скласти, вона чесно вчила. Але після таких «профілактичних розмов» у неї в голові – самі загрози. І страх, який паралізує мозок, блокує пам’ять і не дає витягти з її надр набуті за рік знання. Отже, в гонитві за успішністю, лякаючи дітей поганим атестатом, учителі роблять їм ведмежу послугу – самі докладають руку до того, що оцінка буде нижчою за ту, якої людина заслуговує. Страх викликає ступор, а він, водночас, не дає можливості скористатися набутими знаннями. Добре, якщо вдома є розважливі і мудрі батьки, які своїм авторитетом зможуть заспокоїти дитину, спрямувати її в конструктивне русло. Але по-справжньому мудрих батьків так само мало, як і мудрих учителів. (Ніхто ж не образився, правда?) ПОМИЛЯТИСЯ – ЦЕ НОРМАЛЬНО Звичайно, всі батьки хочуть добра для своїх дітей. А добро в розумінні переважної більшості дорослого населення – це хороший атестат, достойно складені іспити, вступ до ВНЗ, а в перспективі – вдале працевлаштування й гідні заробітки. Так уже склалося, що ніхто не хоче бачити своє чадо в профтехучилищі або на заводі. Від зацікавленості в тому, щоб дитина чогось досягла і влаштувалася у житті краще, батьки намагаються (в усякому разі їм так здається) підставити руки чи підстелити соломку. А як є насправді? Наприклад, така ситуація: в процвітаючих батьків – 11-річна донька. Розумниця. Прочитала за своє коротке життя більше, ніж усі її однокласники. Але є проблема: дитина виходить до дошки і мовчить. Знає, але мовчить. У чому причина? Виявляється, батьки дуже старанно вкладалися у свою доньку. Коли психолог запитала, чого ви хочете від неї за цей вклад, – батько відповів: «Звичайно, відмінних оцінок. Щоб менше 12 балів додому не приносила». І тепер дитина… мовчить, тому що боїться не отримати найкращу оцінку. Бо якщо не 12 – то вона вже не відповідає батьківським очікуванням. Коментарі зайві. «Погано навчатимешся – підеш у двірники (вантажники, продавці на ринку)» – лякають дітей турботливі батьки. Нерідко виховний процес не обмежується нотаціями, а підкріплюється більш переконливими аргументами – тобто покаранням. Приніс погану оцінку – отримай ременя. Або місяць не побачиш комп’ютера. Або всі домашні влаштують тобі мовчазний бойкот. Або, навпаки, кричатимуть так, що стіни здригатимуться, і сусіди дізнаються, яка ти невдячна лінива потвора. Способів жорстокого покарання дітей є безліч. І завдавання фізичного болю – аж ніяк не найгірший із них. – Батьки часто бувають неадекватні в оцінці своєї дитини, – каже Галина Рустамова. – Бажаючи добра, вважають, що треба більше налякати і насварити. А сварити завжди є за що. По суті, якщо оцінили дитину в негативі, треба обов’язково дати другу частину – позитивну. Яку оцінку дитина не отримала б, їй треба пояснити, що це оцінка не її особистості, а результату її роботи. Чим більше вона працюватиме, тим кращим буде результат. Дитина має бути визнана батьками. З хорошими оцінками і без них. Якщо не виходить, можна сказати, наприклад: мені неприємно, що ти вже третій раз поспіль отримуєш двійку. Але не «викреслювати» дитину. Не казати, що вона тупа, не позбавляти якихось людських радостей. Ви розстроїлися – це вже і є покаранням. Не треба казати дитині, що якщо в неї будуть погані оцінки, вона зіпсує собі атестат і, скажімо, не поступить до вишу на бюджетну форму навчання. Можна сказати, що ви розраховуєте на те, що вона поступить на бюджет. Бо контракту ви фінансово не потягнете. Тобто говорити про себе, а не звинувачувати дитину. … То що ж, узагалі не давати волю емоціям? Які залізні нерви треба мати, щоб жодного разу не нагримати за чергову двійку-трійку чи не насварити за вирваний із щоденника листок? Висловлювати свої емоції можна і треба, вважають психологи. Якщо дуже хочеться покричати чи ляснути бешкетника мокрим рушником (бо дійняв) – зробіть це. У будь-якому разі це краще, ніж схопити себе за руку і притлумити негативні емоції – вони все одно накопичуватимуться і так чи інакше вириватимуться назовні. Але при цьому необхідно бачити (не контролювати, а саме бачити), що робиться в цей момент із дитиною. І якщо перейшли межу (всі ми живі люди), негайно виправляйте ситуацію. Скажіть, наприклад, що ви шкодуєте, що так сталося. Треба вміти визнавати свою неправоту. Аби діти знали: помилятися – це нормально. І для вас, і для них. Нічого страшного в цьому немає. Кепська оцінка – в зошиті, щоденнику, табелі чи атестаті – це завжди неприємність. Але не катастрофа. Катастрофою вона стає лише тоді, коли руйнуються наші батьківські плани. Коли підсумкова трійка – це вже не оцінка, а крах усіх наших сподівань. Отже, ми вкладаємося в дитину лише в надії отримати дивіденди?.. Мимоволі згадується мультик про Простоквашине: «Я через тебе ночей не спала, а ти від мене на електричці тікаєш»… Якщо дитина для батьків – мета, а не засіб, вони протягом шкільних років мають сформувати в неї правильне ставлення до будь-яких віддзеркалень. Але, кажучи про те, що погана оцінка – це не кінець світу і ви в будь-якому разі – на боці дитини, треба насправді так думати. Зіграти це неможливо. Нащадок одразу відчує фальш і злякається ще більше. А до того ж перестане вам вірити. Тому це мають бути не слова, а ваша справжня позиція. Неформальна і щира. Напрацювати в собі таке розуміння нелегко. Особливо, коли доводиться ледь не надзусиллями відмовлятися від своїх багаторічних проекцій на дитину, від сподівань і очікувань, а то й зовсім переглядати своє ставлення до життя. Є батьки, які не можуть цього зробити. Не доросли. Або не хочуть почути і сприйняти прості і вічні істини. Немає сенсу їх переконувати, вести довгі розмови – чи то на сторінках газети, чи навіть у кабінеті психолога. Їх просто треба взяти за руку і відвести до будь-якого дитячого онкологічного відділення. Або туди, де живуть діти з ДЦП. Якщо це є проблемою, просто показати їм батьків, які втратили дітей. Метод жорсткий, але дійовий. Дуже добре прочищає мозок. А також дає чітке формулювання й об’ємне бачення того, що таке щастя. І радість лише від того, що воно (він, вона) – є. …А що в того щастя стоїть у табелі чи в атестаті – це, за великим рахунком, зовсім не важливо. ДОСЛІДЖЕННЯ РОБІТЬ ПОМИЛКИ! Цього року французькі вчені з Університету Пуатьє спростували поширену думку, що успіхи в навчанні свідчать про високий рівень знань, а невдачі й помилки є ознакою низького рівня. Психологи провели три експерименти з участю шестикласників. У першому випробуванні школярам спочатку запропонували розв’язати дуже складні анаграми, з якими у них не було шансу впоратися. Потім з половиною дітей провели розмову про те, що навчатися – важко. І неможливо пройти весь цей шлях без помилок і невдач, тому нема нічого страшного в тому, щоб їх припускатися. З другою групою просто обговорили зроблені помилки. Після цього школярі пройшли спеціальний тест на визначення ефективності роботи пам’яті. Перша група (з якою говорили про припустимість помилок) мала результат вищий, ніж друга. Наступні два експерименти нагадували перший, але за їх підсумками в дітей перевіряли рівень розуміння текстів. Кращі показники були знов-таки у тих, з ким перед випробуванням говорили про можливість помилок у процесі навчання. Тепер учені переконані: якщо дітям регулярно розповідати про природність помилок, а не сварити за них, то можна підвищити успішність – за рахунок упевненості в собі і зникнення страху перед помилкою. Тобто, знаючи про те, що помилки – це є, так би мовити, варіант норми, дитина стане більш упевненою у своїх силах. ЕКСКУРС В ІСТОРІЮ ХРОНОЛОГІЯ СТАНОВЛЕННЯ СИСТЕМИ ОЦІНЮВАННЯ В РОСІЇ Й УКРАЇНІ Уперше оцінювати знання на теренах Російської імперії почали 1737 року, – за імператриці Анни Іоанівни. Оцінки тоді були словесними, семантично різноманітними в межах полярних понять «добре» – «погано». У 1837 році Міністерство народної освіти офіційно затвердило п’ятибальну систему оцінювання: «1» – слабкі успіхи; «2» – посередні; «3» – достатні, «4» – хороші, «5» – відмінні. Наприкінці XIX століття народилася ідея безоцінкового навчання. В 1916 році Міністерство освіти вже було готове офіційно оголосити про скасування відміток у школах – у практику вводилися повідомлення батьків про випадки неуспішності дітей. Але не встигло: 1917-го стався жовтневий переворот. Народний комісаріат освіти, який очолила Надія Крупська (дружина вождя світового пролетаріату), вирішив, що скасування цифрової системи оцінки знань цілком відповідає гаслу «розкріпачення народу», проголошеному новою владою. Замість відміток учителі стали просто зачитувати індивідуальні характеристики учнів. Причому вони охоплювали не тільки академічну успішність, а й суспільно корисну активність школяра. Але директиву про скасування «двійок» і «п’ятірок» педагоги виконували без ентузіазму, багато хто продовжував виставляти учням звичні позначки. 1935 року в радянських школах було встановлено п’ять словесних оцінок: «дуже погано», «погано», «посередньо», «добре», «відмінно». З 1945 в Радянській Україні оцінювання навчальних досягнень учнів проводилося за п’ятибальною шкалою – «5», «4», «3», «2», «1». У 1993 діапазон оцінювання навчальної праці був звужений до чотирибальної шкали – «5», «4», «3», «2». Із 2000 року в школах Україні діє 12-бальна шкала оцінювання. Її було введено 24 вересня указом Міністерства освіти і науки. Метою проголошувалася гуманізація освіти та інші позитиви, в тому числі і підвищення об’єктивності оцінки знань. При цьому до кінця першого півріччя в школах дозволялося використання і старої п’ятибальної системи, – на розсуд учителя. Більше того, в документах міністерства зазначалося, що вчитель може застосовувати 12-бальну шкалу лише в тому разі, якщо він ознайомлений з її критеріями і використання нової системи не викликає в нього ніяких труднощів. Проте впровадження новинки супроводжувалося складнощами для педагогів і частими протестами учнів щодо несправедливо виставлених балів. ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД СИСТЕМИ ОЦІНЮВАННЯ У СВІТІ У всіх країнах світу знання учнів оцінюються по-різному: від шести балів (Польща) до 100 (Японія). У США прийнято п’ятибальну систему (правда, замість цифр там використовують букви – А, В, С, О, Б), але підсумкові тести, які учні здають по закінченні кожного півріччя, оцінюють за 100-бальною системою. У Франції та багатьох її колишніх колоніях (наприклад, у Тунісі, Алжирі) навчаються за 20-бальною шкалою. При цьому найвища оцінка, як правило – 18 балів. Французи твердо впевнені, що 20 може одержати лише Господь Бог, а 19 – пан учитель. Вищий пілотаж, на думку французів, заробити 14 – 16 балів. У Німеччині прийнято п’ятибальну систему. Але в зворотному порядку. Тобто найвища оцінка – 1, найгірша – 5. У Великій Британії – словесна оцінка роботи учня, що дає можливість більш повно й розгорнуто характеризувати школяра. У фінській школі до традиційних числових методів оцінювання (у них діє семибальна шкала – від 4 до 10) додаються усні методи. В усній оцінці числові показники (бали) замінюються словами «чудово», «добре», «задовільно», що, на думку фінських педагогів, підтримує позитивний образ учня. У Латвії школярів оцінюють за 10-бальною системою. Успіхи з кожного курсу регулярно оцінюються на письмовому або усному заліку. У Норвегії з 1-го по 7-й клас у школах узагалі немає оцінок. Лише з 8-го класу учням починають їх виставляти. З’являються нові предмети – економіка, екологія, бухгалтерський облік і дисципліни, що передбачають професійну орієнтацію. Велику увагу приділено спільному плануванню діяльності учнів і викладачів та формуванню в дітей оптимістичної оцінки власних здібностей. ДО РЕЧІ ЗНАМЕНИТІ ДВІЄЧНИКИ Погані оцінки в школі ще не означають, що людина не буде успішною в житті. Серед видатних особистостей чимало таких, хто в дитинстві був двієчником або й просто неуком. Наприклад, учителі вважали, що Бенджамін Франклін, який став батьком американської економіки, не розуміється на математиці. Томас Едісон був найгіршим у класі. Бернард Шоу «вирізнявся безграмотністю». Генрі Форда і Марка Фарадея називали нездарами. Такого самого невтішного визначення удостоївся свого часу Авраам Лінкольн. Огюст Роден незрозуміло з якого дива взагалі потрапив до розряду «дебілів». Сонце російської поезії Олександр Пушкін, будучи ліцеїстом, мав блискучі оцінки зі словесності, а ось у математиці був «дуже слабким» і навіть плакав, коли його змушували розв’язувати задачі. А нашого земляка – киянина Олександра Вертинського вигнали з двох гімназій – «за гучні справи і тихі успіхи». І, нарешті, класичний приклад – Альберт Енштейн. У дитинстві йому ставили діагноз «затримка розумового розвитку». В старших класах учителі вважали його «посереднім учнем». Щоправда, фізику і математику він знав блискуче, але іншими предметами не цікавився зовсім. Матеріал підготовлено за сприяння Київського Центру Томалогії www.tomologi.com Наталія КУЛИК, «Освіта України» № 22
|