Ігри та вправи для розвитку окорухового апарату у дітей з косоокістю та амбліопією
Вправа 1
Мета. Розвиток рухливості очей. Обладнання: предмети червоного, жовтого, зеленого, жовтогарячого кольорів. М′ячик на тоненькому мотузку (волосині), який прикріплений до довгої палки. Ця вправа ефективна для дітей і зі збіжною, і з розбіжною косоокістю.
Методичні вказівки. На відстані 50 см від очей дитини розхитують яку-небудь іграшку чи м′ячик на мотузочку справа наліво та зліва направо, особливо в бік, протилежний оку, яке косить. Дитина слідкує очима, а голова залишається нерухомою. Вправу виконувати по 2 - 3 хв. 2 - 3 рази на день. Розрахована на дітей 3 - 7 років.
Вправа 2
Мета. Розвиток конвергентних рухів очей і відновлення нормального обсягу конвергенції. Об′єкти, які використовують у цій вправі, ті самі, що й у вправі № 1. Ефективна при розбіжній косоокості.
Методичні вказівки. На висоті підборіддя дитини предмет наближають до її носа . Вправу виконувати 3 - 5 хв. по 2 - 3 рази на день.
Вправа 3
Мета (вправа №2). Вправу потрібно повторювати двічі на день по 3 - 5 хв. Ефективна при розбіжній косоокості для дітей 4 - 7 років.
Методичні вказівки. Дитина тримає палець витягнутої руки на висоті підборіддя (або затиснуту в руці іграшку, кольоровий прапорець) і наближає його по середній лінії до носа. Необхідно слідкувати, щоб обидва ока фіксували предмет чи палець, який наближається. Якщо фіксація порушується, тоді очне яблуко відхиляється в бік і вправу треба починати спочатку.
Вправа 4 (Модифікована В. П. Філатовим).
Мета. Підсилення конвергенції. Ефективна при розбіжній косоокості. Вправу виконувати 3 - 5 хв. по 2 - 4 рази на день. Розрахована на дітей 4 - 7 років.
Методичні вказівки. Дитина фіксує кінчик свого пальця, який наближається до її очей по середній лінії, і одночасно обмацує його пальцями другої руки.
Вправа 5
Проведення ігор, на зразок: "Сорока-ворона кашу варила". Перелік пальців на одній руці. Рахунок веде або дорослий, торкаючись по черзі пальців дитини, або сама дитина.
Вправа 6
Мета. Підсилення конвергенції. Ефективна при розбіжній косоокості.
Методичні вказівки. Катання м′ячика, машинки до дитини. Дитина фіксує поглядом предмет і ловить його. Виконувати 2 - 3 рази на день по 2 - 3 хв, для дітей 3 - 4 років.
Обладнання: м′яч, іграшки.
Вправа 7
Мета. Розвиток плавного руху очних яблук, активізація фіксування погляду, розвиток дивергенції - для дітей зі збіжною косоокістю, підсилення конвергенції - для дітей із розбіжною косоокістю.
Методичні вказівки. На зеленій дошці чи фланелеграфі за допомогою магнітів закріплюють у рядок різні знайомі дітям предметні картинки дітям пропонують послідовно називати картинки спочатку в горизонтальних рядках, потім у вертикальних (зліва - направо, потім навпаки, зверху - вниз, і знову навпаки). Якщо в дитини розбіжна косоокість, то роботу потрібно проводити з нижнім рядком картинок, а якщо збіжна, - то з верхнім рядком і при цьому використовувати підставку під кутом 45 градусів. Розрахована на дітей 5 - 7 років.
Вправа 8
Мета. Формування прослідковуючих функцій очей. Ефективна для всіх видів косоокості.
Методичні вказівки. Робота з апаратом "книга". Дитина "читає", спрямовуючи погляд за лампочками, які загоряються зліва направо. Можна, також спрямувати погляд слідом за книжкою, яку гортає вчитель зліва направо. Розрахована на дітей 4 - 7 років. Тривалість 3 - 5 хв. по 2-3 рази на день.
Обладнання: модель "книжки" з умонтованими лампочками.
Вправа 9
Мета. Розвиток руху очних яблук, підсилення конвергенції, активізація фіксування погляду, закріплення навичок кольоророзрізнення. Ефективна при розбіжній косоокості.
Методичні вказівки. Робота з моделлю "будинок". Дитина слідкує, в якому віконечку загорілося світло, називає колір. Дитина, яка не засвоїла кольорів, може показувати пальцем віконечко, де загорілося світло. Для активізації фіксування погляду у віконечко вставляються предметні картинки. Дитина повинна впізнавати, що вона бачить у віконечку.